Сучасний український поет Михайло Казидуб, що
народився в цім краю і оспівав його, мав всі підстави і для гордощів, що
він вереміївець, і для глибокого жалю за знищеним селом. У вірші «Вечір
у рідному краю», де зустрічаємо вже згадані топоніми (а крім того ще й
«Тимченки, Москаленки, Малі й Великі Канівці»), в поетичній формі
мовиться про значення рідного села в долі поета: «З її доріг — моя
дорога, з її пісень — мої пісні». У Вереміївці поет «освячувався» і
«освічувався» «вродою народної душі».
Дитинство і юність Михайла Казидуба припали на час найжорстокіших бід — війни і повоєнного розору, безхліб’я і тяжкої праці. Другого дня після народження хлопчика батько пішов у вир боїв і згинув безслідно. Вважали, що впав під Сталінградом, але потім виявилося, що загинув у грудні 1944 року в Угорщині. Світлим спомином дитинства була увага і ласка дідуся і бабусі з боку матері. Пізніше скаже про це Михайло у віршах «Мене учили дідові казки» та «Пам’яті бабусі». У материній хаті зимовими вечорами збирались такі ж «колгоспні рабині», як вона сама, щоб розрадити себе старовинною піснею, давнім переказом, казкою чи барвистою вишивкою. Ці враження змалку бентежили хлоп’ячу уяву. Буду завше пам’ятати, Як у вечори зимові Два портрети моя мати Вишивала із любов’ю. Коли вишила їх ненька, Почепила поруч в домі: На однім — сумний Шевченко, Українка — на другому. Рано засвітилося в душі майбутнього поета живе рідне слово, материне слово — як найбільший скарб, винесений з прадавньої Вереміївки. Ось чому завжди залишається для поета бажаною дорога в рідні місця: «Іншого шляху — неї прагну, іншого неба — не хочу». Доки матусине слово Чути над батьківським ланом, Я у дорозі, братове, Не утомлюсь, не пристану. Нова Вереміївка — «на горі» — тепер належить до Чорнобаївського району Черкаської області. Михайло навчався і закінчив середню школу ще в козацько-чумацькій Вереміївці. Там починав віршувати, і перший друкований вірш про матір з’явився в Градизьку, коли був учнем 8 клав су. Школу закінчив 1959 року, в той час, як кінчалася історія старого села і починалося будівництво нової Вереміївки. Вони з матір’ю теж будувалися «на горі». Біля нової хати Михайло посадив липи, які давно вже піднялися до неба... Туга за рідним селом, що пішло під воду, завжди палитиме його душу. Напишеться згодом: «І ліс, і річка, і поля Були у молодості в мене. Тепер там скрізь — німа земля, Захлюпана багном зеленим». Будуть потім вірші, в яких згадає поет «вереміївських косарів» — «села чумацького синів», оспіває квітку рідного степу деревій «за вірність безбережжю степовому» і за те, що «ним пропахлий вітер із далини зове мене додому». Та головне те, що з Вереміївки почалася для поета Україна, бо саме там «суцвіттям чистої любові» вона зацвіла в душі юнака. Там — нелегкі перші уроки життя, що не пропали задарма і допомогли визначитись світоглядно вже в роки зрілості. Тоді очам моїм відкрився Твій болісний Чумацький шлях, Щоб я зернятком повторився В твоєї вічності полях. Залишивши матір у новозбудованій хаті, Михайло подався в Полтаву та тут і прижився. Спершу скінчив режисерські курси при обласному театрі, потім — в 1967 — агропедагогічний факультет сільськогосподарського інституту. Але вченим агрономом не став — переважив потяг до художнього слова, поезії. З початку 60-х років ім’я М. Казидуба як поета стає все більш відомим, він друкується в Харкові, Києві і Полтаві, а в 1966 році видавництво «Прапор» випускає першу збірку «Екзамен». Ця тоненька книжечка, як тепер можна судити, одразу ж визначила світоглядну основу і естетичні підвалини дальшої творчості поета. Вже тут відчувалися нотки Симоненкової заглибленості в національне і загальнолюдське і бажання розібратися, «де зірниць квітування справжнє, а де фольги сліпливий блиск». У рецензії на збірку «Екзамен» молодіжна газета писала тоді: «Селянський син, народжений в гіркому часі війни, для якого знайомі тяжкі хліборобські будні, нестатки повоєнного часу, сирітство, невтішна туга тітки Марії біля портретів загиблих чоловіка і сина, — М. Казидуб сприйняв ці теми як одні з найважливіших у своїй творчості». І вже тоді було помічено, що «поет іде по шляху до громадянської поезії». Минули десятиліття, і поет зайняв місце серед будівничих нової України, учасників її духовного відродження. Від збірки до збірки зростав поет, розширюючи тематичні обрії, утверджуючи власні принципи, удосконалюючи майстерність. У подальшій праці він готував грунт для майбутніх епічних і філософських поем. Тяжіння до епосу, відчутне вже в ранніх збірках, знайшло своє вираження в творах 90-х років, присвячених тематиці згорьованої української історії. З кінця 60-х років Михайло Казидуб працював журналістом, потім — після прийому в 1971 році до Спілки письменників України — при Полтавській письменницькій філій як директор Клубу літераторів і заступник відповідального секретаря. Декілька років віддав роботі в правоохоронних органах. 1981 року закінчив Вищі літературні курси в Москві. В останні роки був головним редактором Полтавської радіотелевізійної компанії «Лтава». Світоглядний шлях поета, пройдений за чверть століття, ріст його художньої майстерності можна прослідкувати за його збірками: «Кроки» (1970), «Багаття на вітрах» (1973), «Джерело» (1977), «Аромат літа» (1982), «Світ-світлиця» (1987), «Дощі серед пустелі» (1992), «Трилисники» (1992), «Любов веде крізь хуртовини» (1993). Михайло Казидуб — автор багатьох репортажів, нарисів, статей, рецензій у пресі. На його вірші композитори написали десятки пісень, переважно ліричних, які виконуються і хорами, і професійними та аматорськими співаками. Важливого значення набула творчість М. Казидуба в 1991 — 95 роках. Поет беззастережно прийняв ідею духовного будівництва незалежної України. З цією ідеєю він узгоджує і свої погляди та переконання. Відчутнішою стала в його поезії тема громадянського служіння народові. Він пристрасно нападає на фарисеїв і перекидчиків, розвінчує закостенілі вчорашні стереотипи, ганьбить байдужість, малоросійщину. Сильніше, ніж раніш, звучить тепер сатирична нота (особливо у збірці «Дощі серед пустелі»). Поет рішуче пориває з минулим, тією добою, «де було тільки чорне й біле», коли «жив, ховаючи думку власну», а «нісенітницям щиро вірив». Аж сам собі дивується: «Як зумів я у баговинні Світ любити так полум’яно? Як мені взагалі вдалося Не втопитися в морі бруду?». В той же час поет виносить суворий присуд тим українцям, які втратили себе як частка народу і стали натовпом — «людоподібним натовпом біля замулених криниць життя», стали ордою «без обличчя й почуття». Тут голос поета стає гнівним, він не шкодує навіть грубих, дошкульних слів («здичавілі вкрай безбожники» та ін.). Але, як і раніше, поет ніжний і вразливий, він гостро переживає і те, що бачить навколо себе, і те, що переживає в собі: розчарування в друзях, зраду, самотність. Восени 1992 року поет, потрапивши до лікарні, створює цикл віршів «Я люблю життя до божевілля», куди ввійшли такі проникливі поезії, як «Зимно в світі, Ярино...», «Благаю в долі», «Був час...» та ін. Його власні переживання хвилюють і читачів. На моїм нежданім згарищі Геть нікого рідного: Ні дружини, ні товариша, Ані друга вірного... Та і в такій ситуації не бажає поет нікому відчути щось подібне: «Не пошли нікому, Господи, самоти пекучої...» Кращі з творів останнього часу — це поеми «Чорна долина Івана Сірка» (в першодруці — «Межа», 1990), «Ди-канський банкет Мазепи» (1992) та «Явір на перехресті» (1993). Поема про Сірка — це твір про колишню долю України, яка заплітається в нашу теперішню нелегку долю. Казав Іван Сірко: «Я вірю: діждеться Вкраїна щастя». Тема вигуби кошовим яничарів не нова в нашій літературі, і щоб взятися за неї, потрібні мужність і талант. М. Казидуб зважився на це. Окремі місця поеми звучать оригінально і сильно. «Явір на перехресті» — іншого плану твір, передовсім, по-філософському складний. У ньому діють Бог, Олжа, Зрада, Продажність. Це роздуми про правду і кривду, добро і зло. Чому й досі владарюють чорні сили? Читаємо: «А Правда, як і вчора й споконвіку, Блукає знову невідомо де». Явір уособлює Бога. Олжа нахабно закликає його «в свою компанію». Від цього нахабства «на Яворі листки затрепетали, а віти заскрипіли-застогнали». І «в ту мить на перехресті Явора не стало». Останні слова поеми: «І я, пройшовши обширів немало, не знаю, де сьогодні він шумить» — змушують читача задуматись. Нарешті, кілька слів про історичну поему «Диканський банкет». У ній поет осмислює події часу Полтавської битви 1709 року, зіставляє їх з сучасними. Показані Мазепа, цар Петро, Гордієнко, «пиріжковий» князь Меншиков... Сильно звучать публіцистичні відступи — роздуми поета над минулим і сучасним. Переосмислюється спотворена на догоду імперії українська історія. «До цих рядків, — заявляє поет, — я йшов півсотні літ, затурканий фальшивістю століть». Та як не боліти душі, якщо знов, як і тоді, коли прогриміла нещаслива для України битва, запанувала згубна роз’єднаність суспільства. «Кричу-молю: отямтесь, земляки!» — і намагається показати на сумному прикладі можливий фінал нових змагань України за незалежність. Загалом у цій високопатріотичній поемі голос поета звучить часом досить сильно, переконливо, думка часто переноситься з минулого в сучасне, поет нагадує, застерігає. Цей твір був безсумнівною удачею М. В. Казидуба. 1996 року у видавництві «Полтава» вийшла збірка під назвою «10 поем», куди, крім згаданих, увійшли поеми «Солониця», «Хліб для батька», «Колоски», «По той бік» та інші твори, а в «Полтавському літераторі» — сатирична повість «Начальник ПСО». Загалом видав 16 книг. Таким чином, муза цього поета пройшла складний і довгий шлях до правди. То був шлях сумнівів, роздумів, навіть помилок. Та вона вийшла до єдино правильної мети — служіння новій, самостійній, незалежній Україні. Для поета чесного, гідного своєї місії в такий переломний час вищої мети й бути не могло! Помер від невиліковної хвороби, похований у Полтаві. „Полтавщина літературна” |
«БАТЬКІВСЬКУ ПІСНЮ КРИЛАТУ ВІН НЕ СОРОМИВСЬ СПІВАТИ»
(До 65-річчя від дня народження Михайла Казидуба)
Казидуб Михайло Васильович
Народився 29.11.1942 р. в с. Вереміївка
Градизького району Полтавської області.
Помер 01.05.1998 р. Похований у Полтаві.
З чого воно починається, слово? Ритміка строф починається де?.. Сонячно. Соняшник. Ставу підкова... Звичайно звичайне усе, як і день. На конюшинене вогнище сине Квапляться бджоли. Як жовтий вогонь. Музику лету й роботу бджолину Бачив і чув я з дитинства, либонь... Все – наче вчора, - не менше й не більше, Як не завважить відмінність одну: Нині чомусь в душу просяться вірші, День учорашній – безслідно минув. |
Полтавська поетична сторінка останніми десятиліттями досить помітна в літературному житті України. Голос Михайла Казидуба відзначився в ньому особливим звучанням: він мав свою мелодику, ритміку, свій тембр і залишив нам у спадок свій неповторний художній малюнок.
Михайло Васильович відійшов у вічність наприкінці дев’яностих, ставши яскравим представником поетів полтавської плеяди кінця минулого століття.
Він був помітною творчою індивідуальністю серед поетів-полтавців 90-х років ХХ століття. Широка амплітуда перебігу почуттів і настроїв, властива його поетичному доробку, зробила його виразником почуттів у їх розмаїтості: від радісно-піднесеного до журливо-сумного. Однією з визначальних прикмет віршів поета завжди було бачення “дрібних”, але вагомих деталей. Він тяжів до життєвої наповненості рядка, але водночас демонстративно відкидав як пустопорожнє абстрактне мудрування, так і стару, так набридлу в радянські роки “ідеологічну забарвленість”. Забарвленість від допускав лише одну – національну як визначальну ознаку для розпізнання “обличчя” поета.
Михайло Васильович Казидуб народив¬ся 29 листопада 1942 року в селі Вереміївка Градизького району на Полтавщині в селянській родині. Вереміївка – славне село, засноване вихідцями з Запоріжської Січі, жаль за яким звучала пізніше в багатьох творах поета. Поет, згадуючи Вереміївку, писав: «З її доріг — моя дорога, з її пісень — мої пісні». У Вереміївці поет «освячувався» і «освічувався» «вродою народної душі». Навчався у Вереміївській середній школі, на курсах режисерів при музично-драматичному театрі імені М. В. Гоголя в Полтаві, закінчив агропедагогічний факультет Полтавського сільськогосподарського інституту і Вищі літературні курси при Літературному інституті в Москві.
Працював будівельником, тракторис¬том, культпрацівником, журналістом, директором Полтавського клубу письменників, очолював літоб'єднання «Полтавські джерела», в останні роки життя — головним редактором радіопрограм Полтавської телерадіомовної компанії «Лтава».
Михайло Казидуб був членом Спілки письменників України і Полтавської спілки літераторів. Він неодноразово обирався до керівних органів обласної письменницької організації. Був членом громадської ради Спілки літераторів. Лауреат кількох літературних конкурсів.
Будівельники Жарко. Сонце стоїть в зеніті, Білим хмаркам лоби стриже. Хлопці у небесній блакиті Із землі ледь помітні вже. Неможливо ніяк впізнати, Лиш із цегли й бетонних плит – Люди будуть в будинках жити, Щастя буде в будинках жить. Іде Земля в відпустку Віддавши людям все, що за літо надбала, Іде земля у зимову відпустку. А трактори її дбайливо зав'язали У виткану з озимини і зябу хустку. Щоб не замерзла і щоб сил набралась щедрих, Екзамен Давненько це уже було. ...Медово захмеліла осінь... Пішли ми з дідом за село Отаву рядкувать в покоси. Проміння сонячне пучком Мантачкою тремтливі боки, Дід розмахнувся й по росі Загінку закосив широку. Я теж пішов за ним услід. Аж заливав струмками очі. – Що, важко? – обізвався дід, Нічого, наловчишся, хлопче. Ти, головне, запам’ятай: На п’ятку тиснув я щосили. Старих лугів тверде лице Моя коса зі злістю брила. За кроком крок і все певніш Коли до столу сіли чинно, Промовив дід: – В сім'ї у нас Віднині ще один мужчина. Журавлі Цю осінь я на хуторі зустрів, Що від Диканьки зовсім недалекий. Я прокидавсь від скрипу журавлів Прикутих ланцюгами до цеберок. Вгорі також сурмили журавлі, І, вірні смаглочолим хуторянам, Працюючи, вклонялись на прощання Окриленим веселикам усім. Червоніють яблука Червоніють яблука – їх цілує вітер. Надійшла погожа дозрівать пора. Ходить садом дівчина, хлопцем не зустріта, Догоряє літо біля круч Дніпра. Падають на землю яблука доспілі, Мріє про долини, де Дніпро й Сула. І своїй коханій кленів лист червоний, Ніби телеграми, вітром посила. Ходить садом дівчина, Пасло дівча гусяток Пасло дівча гусяток – Жовтастих малих витрїшок. Було пастуша-малятко, Саме на них схоже трішки: Жовтенька спідничка в крапку, Здавалося непримітним, А на гусят серйозно Гукало: – Куди ви, дітки? Ідіть-но до мене. Казку |
Вітряк Свою минулу згадуючи славу, Забутий і вітрами, і людьми, На пагорбі, що випнув спину в травах, Скрипить вітряк протезами-крильми. Над ним яса, і пісня жайворонка, Ой, невдячні люди, Покинули у полі одного! А він хотів би з вами разом бути — Багато сили в камені його: Не скаржиться вітряк на вік і втому І кожна дошка пісню завела, Розказуючи юним поколінням Історію людей, степів, села. Блискавка Це було чи, може, лиш приснилось? Вирувало небо у грозі. Ти на перехресті зупинилась, І побачив я в твоїй сльозі Пройдені й незнані ще дороги, Ти мене цілунком обпекла І пішла, у темряві розтала. Ніч тебе, обнявши, повела. А було б мені, мені обнятиі Монолог пораненого журавля Б’ють у мене, стогнуть до нестями Потягів обвітрені гудки, Ніби кличуть: «Вирушай за нами! Як лежати можеш в час такий?» Поїзди, залюднені експреси, Зустрічати ранок у путі. Але ніч побила мене градом, Поламала крила молоді. І тепер в зарошеному полі Подолати, щоб гукнуть: – Живу!.. – Та ще гірше прилетіть додому І безкрило впасти у траву. Мазальниці Білять хати в селі молодиці, Білять зокола і всередині. В глині кофти, хустки й спідниці, Брови глиною теж підведені. Безвідмовно щітки розмочені Розлучатися сонцю увечері. ...А вночі кожна жінка спатиме Із лицем, на жарі обпеченим. То не біда Коли ти весь у творчому горінні, А поглядом у завтрашньому дні, То можеш спотикатись на камінні, Наколювати ноги на стерні. І навіть можеш впасти випадково, Бо усього себе вогню віддав. То не біда, якщо впадеш та встанеш, Коли ж під ноги дивишся – біда. Тітка Марія Полола тітка Марія грядку, Схилившись над нею коромислом, І пряла свою нескінченну думу, Як нитку з шорсткого прядива. Земля босі ноги тітчині Цілувала теплом, а подалік Хата світила вікнами Крізь замислену зелень кленів. В хаті, рушниками заклечані, Два портрети – чоловіків і синів, Щоразу до тітки всміхаються, Коли вона входить в хату Й сідає на лаві втомлено, І коли ранок шанує Димом старенької печі. Двадцять літ усміхаються тітці Портрети Живими усмішками згиблих. Двадцять літ варить тітка їжу В малих горнятках... Рядки картоплі скінчилися, І обірвалася нитка думи. Випросталася втомлена жінка. Подивилася вгору – ще високо. Застигла – велична й мужня. Освітлена сонцем полудня, Схожа була на пам'ятник Скорботі, Життю, Материнству. ...Зеленіла просапана грядка. |
Розлука Ти можеш забуть про мене. Так я від твого порогу Трави килимком зеленим Встелю всі стежки й дороги. Ти можеш забуть про мене. Солдата нелегко ждати. – А я у дорогу ДОВГУ Любов твою хочу взяти. Коли ж тобі ці три роки Я до тебе спішив Я до тебе спішив опівночі, Заметілі долаючи вперто. Скинутими рюкзаками заплічними Здавалися кілометри. Присмерк очима вбираючи, Коли з'їли замети темінь. Кожен крок мій вперед, Це знав я, Далі й далі веде від тебе. І колючим здавався вітер, * * * Колихає мене, колихає Розхвильована моря колиска. То притоплює, то підкидає На розпатланім гребені тріскою. Не надіюся я на баркаси, Розхвильована моря колиска. Я руками шир моря рубаю Й, хоч до берега ще не близько, Знаю, що допливу до нього, Біля річки В теплих вечірніх сутінках Місяць прослав доріжки. – Вутоньки мої, вутоньки... – Чулося десь від річки. То чорнобрива дівчина Човном хлопчина милий. Сіла чорнява до нього – Плеснули вслід їм хвилі. Ждала свою Ганнусю * * * Земля навесні так пахне! Малою клітиною кожною, Великим і дужим тілом, Обкупаним у тепліні. Я, захмелілий зовсім, Огірками, мов сльози, солоними, Димом ночей недоспаних, Липою – на щастя надією, Всім, що є на землі, І особливо – ніжністю... Чи, може, то земля Гармоніст Івану Типчаку з Перещепина Ой, грала гармонь весілля,Почули б ви, грала як! Ті навіть, що не хотіли, Виходили на гопак. Гармонь то сміялась чисто, То ж не руки грали – Обрубки колишніх рук... В заквітчаних сонцем далях Дзвенить черевиків стук, Щасливі пісні струмочуть, Хоч серце крають Осколки біди й жури. Але він не плаче – грає, Грає – чорт побери! |
Вже весна Гей, весна вже, весна! Гей, весна! В синіх пролісках спалено сніг. Вечорова прозорість хмільна Над мереживом скреслих доріг. Гей, весна вже, весна, ой весна! Вчувши провесні ходу. За довічним чеканням дерев Бачу завтрашню даль молоду. Бачу очі - такі, як тоді, ОТУТ Ключ літ моїх — не відлітає. Отут настійно кружеля, Де заповітним виднокраєм У голубінь вросла земля. Тут хата батьківська. І мати. Русявочубе, молоде – У небуденній вишиванці В поля трудитися іде. Тут сяють справжньою росою Подніпрянські хати Ці заквітчані подвір'я, Різьблені мережива... Кожна хата — як надія, Мов дівча з сережками. Та — з очима,як у Мавки, І краси — не поночі,— Щоби в будь-якому краї Бути завше сонячним. Присвята рідній мові О, скільки раз тебе, весняну, В катівні кидали кати. А ти травою з-під кайданів Росла, щоб ще п'янкіш цвісти. Невипадково усміхається Тебе, не зраджував я, ні, Бо навпіл зі сльозою й кров'ю Ти — від народження в мені. |
З листа до матері "Не картай мене, мамо, прошу, мамо, Що мовчанням тебе тривожу. Просто пошта йде звідси рідко, Просто часто писать не можу. Ти, напевно, не мала й гадки: Від утоми гуде все тіло. Не втаю: в снах щоночі бачу Наш Хорол, вишні, хати білі... Нам, полярникам, мамо, певно, Дзвони Володимирського собору Я в соборі німий стою. Але серце бунтує груди... Україно, судьбу твою, Може, дзвони оці розбудять? Над судомою міст і сіл, То піднесено,то тривожно... Зупиняти намарне мить, А століття, виходить, можна. Я не знаю імен майстрів, У гудінні звучать єдино, Щоби ми зі своїх століть Убирали душею диво. Доки будуть ниви... Любов, що зветься полем, Життя, що хлібом зветься.... Назвіте вищу долю, Якщо така знайдеться! І кроні, і корінню І лиховісна спека, Одначе справжня доля Від тиші недалека. Вона чекає сиво |
У гуртожитку У гуртожитку у робітничому Заскрипіли востаннє двері До кінця трудовий день вичерпано У минуле пішов тепер він. На вузьких спочивають ліжках У кімнатах піднімуть лемент І дівчата у вікна викинуть Наполохану сонну темінь. Потім підуть сонним містом - Завтра стануть вони дружинами. Завтра кожна з них стане мамою Найгарнішого в світі сина. Завтра, завтра... А нині втомлено В досвітковому саду Я сьогодні засвіту Вийшов з хати в сад – Щоб дерева заспані Свіжо обкопать. Тільки-но лопатою І, до сліз в очах, Низку журавлиную Надивлять почав. Відшукавши, радістю Не спинить її. У саду вкраїнському – Вишеньки й мої. Змівши злість і гордощі, Зник удалині, – Над новими селами Путь повів весні. Ну а я задумою |