>
Ярослав Михайлович Гладкий
    Народився пан Ярослав (на фото з дружиною Світланою та мистецтво-знавцем Володимиром Підгорою) у селі Стронятин неподалік Львова 3 травня 1945 року на Галичині. Рід їх називали малярами - прадід покривав у церквах куполи, розписував церкви. Батьки переїхали в Червоноград і Ярослав почав навчатися у школі №1, яка спочатку знаходилася у палаці Потоцьких (згодом у цьому приміщенні, де зараз музей історії релігії, відбулася перша персональна виставка майстра). Здібності до мистецтва у Ярослава проявилися ще з дитинства: грав на баяні, співав, малював. Після школи вступає до Львівської політехніки, отримує освіту інженера-геодезиста і за скеруванням їде на роботу до Петербурга, у Головне управління геодезії і картографії, працював у Пулковській обсерваторії.
    За сімейними обставинами повернувся в Україну, про що тепер не жалкує, вбачаючи в цьому Боже провидіння. Бо саме в Україні, у Києві, в музеї Тараса Григоровича Шевченка, побачив офорти великого Кобзаря з творів Рембрандта і загорівся бажанням відтворити шедеври світового мистецтва на дереві.
    Упродовж більш як 20 років пан Ярослав удосконалює, шліфує та поглиблює свою майстерність. Не маючи мистецької освіти, майстер чудово володіє різцем.
    Художник-гравер Ярослав Гладкий з пристрастю прагне до мистецтва високого стилю. Він бачить свою мету в тому, щоб величними образами будити душі людей, виривати їх хоч на певний час з буденної суєти. Релігійні сюжети, які домінують в його творчості, вважає вічним багатством, джерелом ідей та тем для будь-якого художника.

З 2010 по 2019-ті роки проживав і творив у Вереміївці.

Відкрити сторінку із статтями про художника-гравера Ярослава Михайловича Гладкого


Національний музей Тараса Шевченка



   22 травня 2023 року, у День перепоховання Тараса Шевченка, музей отримав подарунок від свого давнього шанувальника, львівського митця Ярослава Гладкого - портрет поета, виконаний у технніці деревориту (різьблення по дереву).
    Саме тут, у нашому музеї, побачивши оригінали Шевченкових офортів, інженер-геодезист Ярослав Гладкий у 1970-х відкрив для себе мистецтво гравюри й вирішив спробувати власні сили в rpaфюpi на дереві. Як i давні різьбяри, він починав iз копіювання творів Рафаеля, Рубенса, Доре, біблійних, міфологічних, літературних сюжетів. Із часом він не лише опанував техніку деревориту (виконання рельєфного зображення в негативі на поверхні дошки, розрізаної впоперек шapiв), а й удосконалив її. Гладкий удався до нетрадиційного різновиду гравюри на дереві - плоского різьблення в позитиві з тонуванням заглиблених місць. Biн виконав уже понад три десятки творів.
    Майстер надає перевагу великим форматам, що безперечно ускладнює творчий процес i впливає на його тривалість: робота над одним твором може тривати роками. Головне - досягти пластичності, простоти i ясності. Bci інструменти Ярослав Гладкий виготовляє власноруч. Хоча техніка гравюри передбачає тиражування відбитків, автор зазвичай друкує один-єдиний примірник.
    Для портрета Тараса Шевченка (2001) митець обрав популярний образ, в основі якого - фото 1859 року, зроблене петербурзьким фотографом Андрієм Деньєром та відтворене паризьким літографом Адольфом Мульєроном. Шевченко знявся в смушковій шапці й кожусі - традиційному зимовому одязі українського селянина, під яким проглядаеться модний европейський костюм. Цією паризькою літографією користувався i сам Шевченко, працюючи над останім офортним автопортретом, i, пiзнiшe, художники Мате, Мурашко, Красицький, численні народні майстри XX століття. У версії Ярослава Гладкого до зображення додано Шевченкові рядки «Чи буде суд! Чи буде кара!», на жаль, знову актуальні.
    «Дякуемо вам за довіру до нашого музею», - сказав, приймаючи подарунок, Генеральний директор Дмитро Стус.- «Незважаючи на час, нам, нашому колективу, як i Вам, вдається, зберігати оцей зв'язок iз традицією. Я хочу запевнити, що, допоки ми працюємо, допоки ми icнyємо, - будемо намагатися максимально зв'язувати сьогоднішній світ із нашою традицією, iз нашою історією, з Шевченком. Дуже важливо зберігати ці зв'язки, символи часу. I це все, що в тому чaci, в якому випало жити, нам вдається зробити. Ми не знаємо, що буде завтра. Але ми можемо робити сьогодні й надалі будемо робити все, аби ця традиція тривала».
    Ярослав i Світлана Гладкі особисто доправили портрет до Києва потягом, побоюючись, щоб при транспортуванні його не пошкодили. Формат портрета чималий (163x89 см), тому подружжю довелося придбати третій пасажирський квиток. На бланку «Укрзалізниці» зазначено iм'я пасажира: «Шевченко Тарас». Квиток також став частиною музейної колекції.




Феномен Гладкого





Феномен Гладкого

    Свій 75-річний ювілей майстер деревориту Ярослав Гладкий відсвяткував як почесний громадянин Червонограда, заснованому у далекому 1692 році під назвою Кристинопіль. Це місто є одним із важливих центрів Львівсько-Волинського вугільного басейну. Ярослав Михайлович теж працював у цій галузі - він колишній інженер-геодезист шахти «Відродження», маркшейдер.

    У вітальному листі до ювіляра зазначено: «Ви творите у мистецтві те, що фахівці вважають нереальним, - за допомогою різблення різної глибини штрихів, подвійних та потрійних перетинів, створюєте об’ємність форм, залежно від освітлення яких одноколірне полотно набуває тональних відтінків. Ви єдині в світі, хто так вміє. Ми горді, що Червоноград причетний до Ярослава Гладкого».
    У мистецьких колах про Ярослава Гладкого давно говорить не інакше, як про «людину, здатну подивувати світ». Його оригінальна тexнiкa плоского різблення по дереву в позитиві в ocнові якого - чорний штрих, практично не має аналогів. Понад сорок років митець творить свої шедеври. У колекції, що мандрує Україною i за кордоном, - понад 30 poбiт. Кількість нібито й невелика, проте варто нагадати: автор надає перевагу великим форматам, що нотребує додаткових зусиль i ускладнює творчий процес. Як приклад наведемо кілька творів: «Іoaн Богослов» - 162x144 см, «Осанна» - 162x146 см, «Т. Шевченко: „Встань же, Боже, суди землю i людей лукавих”» - 163x89 см. Митець виконує різьблення на дошці лише в одному авторському npимірнику, не передбачаючи тиражування. Над деякими роботами Гладкий працював по кілька років.
    Свого часу, побачивши Шевченкові офорти з творів Рембрандта у київському Національному музеї Тараса Шевченка, Гладкий загорівся бажанням відтворити шедеври свтового мистецтва на дереві. Не маючи мистецької освіти, майстер чудово володіє різцем. Biн iз пристрастю прагне до мистецтва високого стилю i бачить свою мету в тому, щоб величними образами будити душі людей, виривати їx бодай на певний час iз буденної суєти. Спочатку Гладкий, за прикладом давніх pізбярів, захопився копіюванням живопису Рубенса, Рафаеля, Доре, Кипренського, згодом почав обирати вагомі на його думку, постаті з минулого й сьогодення. Так виникли твори «Іоан Богослов» (1999), «Т. Шевченко: „Встань же, Боже, суди землю i людей лукавих”» (2001), «Пушкін у літньому саду» (2003), «Микола Гоголь в Києві (2005). Дух молодості безпосередньо випромінює «Автопортрет. Весняний nacтpiй» (2001, 102x92 см). З-під різця Гладкого вийшли портрети його земляка, народного депутата України Петра Олійника, Президента Украни Biктоpa Ющенка (обидва - 2004), Натали Ужвій та Олександра Довженка (2005).
    Особливо плідним виявився для різьбяра 2017 piк. Toдi вiн завершив роботу над трьома творами: «Молодi роки. Шевченко», «Гертруда - Христина Потоцька» i «Титан духу - Андрей Шептицький». «Фігуративне мистецтво майстра являє світові образи людей у найвиразнішому душевному стані», - писав про творчість Ярослава Гладкого київський мистецтвознавець Володимир Підгора.
    Наприкінці 2020 року митець закончив роботу над твором «Два Богдани», який передає образ Богдана Ступки в ролі Богдана Хмельницького. Ярослав Михайлович через усе своє життя пpoнic шанобливе ставлення до цього артиста, свого земляка, адже й сам брав участь у театралізованих виставах, граючи на акордеоні на сцені місцевого будинку культури. Митець особисто був знайомий з Богданом Ступкою та його дружиною Ларисою i зазначав, що у спілкуванні той був дуже позитивний, добрий i життєрадiсний. Загальновiдомо, що Богдан Сильвестрович дивовижно перевтілювався у своїх персонажів i з вражаючою точністю передавав їхні обличчя. Отож, відчуваючи велику відповідальність, Гладкий дуже хвилювався - чи вдасться йому відтворити обличчя Ступки й Хмельницького, що називається, «два в одному». Варто зазначити, що здатність митця надати кожному портретові щось особливе обумовлена не лише його вмінням вибудувати індивідуальну конструкцію образу, а й тим, що віртуально володіє графічною мовою.

           
      Богдан Ступка в ролі Богдана Хмельницького               Олександр Довженко                               Микола Гоголь
    Особливою красою й ліричним щемом позначені вишуканi гравюри, що оспівують теми материнства: «Блаженні чисті серцем» (1992), «Забави: любов амурів» (1995), «Поезія кохання» (2000), «Плоди кохания» (2001) та iншi.
    Peлігійні сюжети Гладкий вважає вічним багатством, джерелом ідей i тем для будь-якого художника. Саме вони домінують у його творчості. Особливою силою наповнені образи Божої Матері з Дитиною «Мадонна делла Седдіа» (1981), «Осанна» (2001), «Образ Матеpi Божої Кристинопольської» (2007), «Вишгородська Божа Maтip» (2009), «Великомучениця Варвара» (2014). Тут варто нагадати, що одразу після створення iкони «Великомучениця Варвара» її разом iз деякими iншими творами презентували в музеї «Шахтарська слава» ДП «Львіввугілля». Ікону покровительку гірників було передано у храм святої Варвари, де вона займає чільне місце.
    За плечима у Ярослава Гладкого - понад 30 персональних виставок, починаючи від першої, яка відбулася 1996 року в Червоноградському музеї історії релігії, що розмістився у колишньому Палаці Потоцьких. Його твори дивували своєю оригінальністю й неабиякою майстерністю відвідувачів виставок у Львові, Kиєвi, Сокалі, Дніпрі, Черкасах, а також у старовинному козацькому селі Вереміївка, що на Черкащині. Дереворити мали численні відгуки у пресі й на телебаченні, й ними пишаються не лише земляки художника - зокрема, про його творчість можна дізнатися на caйті «Мистецька Bepeміївка».
    Кожна нова дошка Ярослава Гладкого - це результат технічних вapiaцій. Майстер пocтійнo у пошуку, він уміло використовує властивості дерева й інструмента, який сам виготовляє. Світогляд митця визначається не тільки реаліями сьогодення, а й розумінням вічних цінностей.

Петро НЕСТЕРЕНКО, кандидат мистецтвознавства,
журнал "Культура і життя" №7 від 16 квітня 2021 року
 



    Наукові працівники Червоноградської філії Львівського музею історії релігії взяли учась у Четвертому Всеукраїнському фестивалі «Музеї і діти: дитячі програми, центри, музеї», який проходив 16-21 вересня 2015 року на базі Дніпропетровського національного історичного музею імені Д.І. Яворницького.
    На фестивалі червоноградські музейники представили міні-експозицію «Дитинство Месії». Це експонати ХХ і ХХІ століть, сюжети яких є зразками традицій західноєвропейського живопису в іконографії.
    ХХ ст. було представлене іконами з фондів Червоноградської філії ЛМІР: «Ісус Вседержитель», «Різдво Христове», «Святе сімейство», «Анна, Марія та Ісус», «Богородиця і діти».
    Традиції давніх іконописців продовжують сучасні митці, доповнюючи їх своїм баченням та новими техніками виконання. На виставці ХХІ ст. представила робота на дереві нашого сучасника Ярослава Гладкого – «Забави Ісуса Христа та Івана Предтечі». Варто зазначати, що його ім'я увійшло в «Енциклопедію сучасної України» (V том), адже майстер працює в унікальній нетрадиційній техніці деревориту в позитиві, в основі якого чорний штрих. На іконі гравер зобразив дитячі забави Ісуса Христа та Івана Хрестителя (Предтечі).

    Виставка "Світ унікальних дереворитів Ярослава Гладкого", приурочена до Дня Конституції України, відкрилася 27 червня 2012 року в Черкаському обласному художньому музеї.
    З відкриттям виставки присутніх привітав начальник управління культури Черкаської облдержадміністрації, заслужений працівник культури Василь Васильович Марштупа, настоятель майбутнього храму Святої Варвари с. Вереміївка Чорнобаївського району Отець Хоан, дружина художника Світлана Дмитрівна Гладка та особисто автор виставки Ярослав Гладкий.
    Музичний дарунок у виконанні лауреату міжнародних конкурсів, екс-солістки Поліського державного ансамблю пісні і танцю "Льонок", жительки села Вереміївка, Любові Павлівни Стадник відразу створив у гостей виставки піднесений настрій.





Про виставку транслювались відеосюжети по каналах ВІККА, ICTV та INTER :

       

Твори-дереворити в позитиві Ярослава Гладкого

Мадонна делла Седдіа
1981 рік, 116 на 90 см
Блаженні чисті серцем
1992 рік, 92 на 117 см
Забави: любов амурів
1995 рік, 116 на 190 см
Іоан Богослов
1999 рік, 144 на 162 см

Образ Матері Божої
Кристинопільської
2007 рік, 75 на 120 см
Осанна
2001 рік
146 на 166 см
Вишгородська
Божа Матір
2009 рік, 72 на 115 см

Енеїда
1977 рік, 36 на 46 см
Геракл перемагає розбрат
1977 рік, 67 на 112 см
Жіночі образи за мотивами Енеїди
1977 рік, 36 на 46 см

Портрет Єсеніна
1977 рік, 44 на 57 см
Чарльз Дікенс
1977 рік, 36 на 46 см
Мцирі (за мотивами Лермонтова)
1977 рік, 39 на 50 см

Поезія кохання
2000 рік, 94 на 70 см
Плоди кохання
2001 рік, 102 на 74 см

Пушкін
у літньому саду
2003 рік, 103 на 165 см
Тарас Григорович
Шевченко
2001 рік, 89 на 163 см
Микола Гоголь
в Києві
2005 рік, 71 на 148 см

Наталія Ужвій
2005 рік, 50 на 76 см
Олександр Довженко
2005 рік, 47 на 68 см
Президент України
Віктор Ющенко
2004 рік, 50 на 75 см
Петро Олійник, земляк,
народний депутат України
2004 рік, 50 на 75 см

Світлана
Дружина художника
2001 рік, 61 на 71 см
Автопортрет
Студентські роки
2001 рік, 61 на 70 см
Автопортрет
Весняний настрій
2001 рік, 102 на 92 см

топограф-геодезист Савінкін
1967 рік, акварель, папір
Сестра Віра
1966 рік, папір, акварель
Племінниця Оксана
1966 рік, папір, акварель
Пастушок
1968 рік, папір, олівець

Роботи створені в селі Вереміївка



Забави Ісуса та Іоанна Предтечі
Робота, що створювалась більше року та завершена
на Різдвяні святки 7 січня 2013 року, дереворит в позитиві 111 на 80 см


Дочка Таня
2014 рік
дереворит в позитиві 75 на 102 см


Великомучениця Свята Варвара, 2014 рік, гравюра на дереві, 62 на 91 см

Гертруда-Христина Потоцька, 2017 рік гравюра на дереві, 66 на 54 см

Майстер за роботою Унікальні різці, виготовлені власноруч

Тарас Григорович Шевченко, молоді роки
Дереворит в позитиві в оригінальній авторській різбленій рамці, 73 на 90 см, 2017 рік

Виставка робіт у палаці Потоцьких (Музей історії релігії) у Вербну неділю, 9 квітня 2017 року

Гігант духу - Андрей Шептицький
Дереворит в позитиві 72 на 90 см, кінець 2017 року

Роботи створені в Червонограді

Два Богдани
Дереворит в позитиві 72 на 90 см, 2020 рік

Степан Бандера
Дереворит в позитиві 72 на 97 см, 2022 рік



Внук Сашко
Гравюра по дереву 64 на 55 см, 2023 рік


Юлія Бурко
Гравюра на дереві 57см на 80 см, 2023 рік


Фотографії художника-гравера Ярослава Гладкого



























Відкрити сторінку із статтями про художника-гравера Ярослава Михайловича Гладкого