Відкрити сторінку із статтями про художника-гравера Ярослава Михайловича Гладкого |
22 травня 2023 року, у День перепоховання Тараса Шевченка, музей отримав подарунок від свого давнього шанувальника, львівського митця Ярослава Гладкого - портрет поета, виконаний у технніці деревориту (різьблення по дереву).
Саме тут, у нашому музеї, побачивши оригінали Шевченкових офортів, інженер-геодезист Ярослав Гладкий у 1970-х відкрив для себе мистецтво гравюри й вирішив спробувати власні сили в rpaфюpi на дереві. Як i давні різьбяри, він починав iз копіювання творів Рафаеля, Рубенса, Доре, біблійних, міфологічних, літературних сюжетів. Із часом він не лише опанував техніку деревориту (виконання рельєфного зображення в негативі на поверхні дошки, розрізаної впоперек шapiв), а й удосконалив її. Гладкий удався до нетрадиційного різновиду гравюри на дереві - плоского різьблення в позитиві з тонуванням заглиблених місць. Biн виконав уже понад три десятки творів.
Майстер надає перевагу великим форматам, що безперечно ускладнює творчий процес i впливає на його тривалість: робота над одним твором може тривати роками. Головне - досягти пластичності, простоти i ясності. Bci інструменти Ярослав Гладкий виготовляє власноруч. Хоча техніка гравюри передбачає тиражування відбитків, автор зазвичай друкує один-єдиний примірник.
Для портрета Тараса Шевченка (2001) митець обрав популярний образ, в основі якого - фото 1859 року, зроблене петербурзьким фотографом Андрієм Деньєром та відтворене паризьким літографом Адольфом Мульєроном. Шевченко знявся в смушковій шапці й кожусі - традиційному зимовому одязі українського селянина, під яким проглядаеться модний европейський костюм. Цією паризькою літографією користувався i сам Шевченко, працюючи над останім офортним автопортретом, i, пiзнiшe, художники Мате, Мурашко, Красицький, численні народні майстри XX століття. У версії Ярослава Гладкого до зображення додано Шевченкові рядки «Чи буде суд! Чи буде кара!», на жаль, знову актуальні.
«Дякуемо вам за довіру до нашого музею», - сказав, приймаючи подарунок, Генеральний директор Дмитро Стус.- «Незважаючи на час, нам, нашому колективу, як i Вам, вдається, зберігати оцей зв'язок iз традицією. Я хочу запевнити, що, допоки ми працюємо, допоки ми icнyємо, - будемо намагатися максимально зв'язувати сьогоднішній світ із нашою традицією, iз нашою історією, з Шевченком. Дуже важливо зберігати ці зв'язки, символи часу. I це все, що в тому чaci, в якому випало жити, нам вдається зробити. Ми не знаємо, що буде завтра. Але ми можемо робити сьогодні й надалі будемо робити все, аби ця традиція тривала».
Ярослав i Світлана Гладкі особисто доправили портрет до Києва потягом, побоюючись, щоб при транспортуванні його не пошкодили. Формат портрета чималий (163x89 см), тому подружжю довелося придбати третій пасажирський квиток. На бланку «Укрзалізниці» зазначено iм'я пасажира: «Шевченко Тарас». Квиток також став частиною музейної колекції.